Onderzoek

Stichting Loeka is ontstaan door het in contact komen met osteosarcoom, een kwaadaardige en zeer agressieve bottumor. In een tijdsbestek van amper drie maanden werd het leven van de familie Roebbers uit Venlo veranderd van een ideaal gezinsleven met uitstekende perspectieven in een weg naar de hel zonder positieve vooruitzichten. Dit alles kun je lezen in "zijn laatste weg" op deze website. De machteloosheid en het lijdzaam toe moeten kijken naar een aftakelingsproces, resulterend in een uiteindelijk verlies, zijn voor de ouders van Loeka de belangrijkste ingrediënten geweest om zich in te zetten deze ziekte te gaan bestrijden.

Stichting Loeka stelt zich als doel om financiële middelen in te zamelen voor noodwendig medisch onderzoek naar deze kwaadaardige bottumor om in de toekomst de kansen van patiënten te verruimen. Stichting Loeka staat in nauw contact met partners Radboudumc en het Oncologie fonds te Nijmegen

Osteosarcoom is een tumor die ontstaat in het bot. Deze tumorsoort komt vaak voor bij kinderen en jonge volwassenen. Het is echter niet goed bekend hoe deze bottumor ontstaat. Waarschijnlijk is er in de celkern een wezenlijk stukje DNA beschadigd. Een van de eerste symptomen van osteosarcoom is pijn in de nacht en in rust rondom het bot. Soms treedt er een zwelling op die een functiebeperking kan veroorzaken. Na het vaststellen van een diagnose en een mogelijke behandeling met chemotherapie en een operatie treedt in sommige gevallen nog een radiotherapie in werking.

De genezingskans van patiënten ligt ongeveer rond de 60%, echter enkel in de meest gunstigste gevallen. Bij uitzaaiingen wordt de kans op genezing een stuk beperkter. Omdat elke situatie en elk persoon uniek is, blijft het moeilijk voorspellingen te doen. Het is dus zaak om door middel van medisch onderzoek deze tumor in een vroeg stadium te ontdekken en te behandelen.

Wilt u meer weten omtrent osteosarcoom? Bekijk dan deze infopagina van het Leids Universitair Medisch Centrum die u een reëel beeld kan verschaffen. LUMC is volwaardig partner in behandeling van osteosarcoom van Radboudumc uit Nijmegen.