Loeka

GESPIERDE SPIJKER

Op vrijdag 4 november 2005 wordt Loeka geboren, als tweede kind in het gezin Roebbers. Broertje van Juul die op dat moment 15 maanden oud is. Loeka krijgt de bijnaam “Gespierde Spijker” toebedeeld door zijn vader en moeder. Lang en smal van stuk, oranje haren en sproetjes in zijn gezicht. Het zijn de kenmerken van een speciale jongen, heel hard voor zichzelf en zacht voor z’n medemens.

Op de crèche ontmoette hij zijn eerste vriendjes die later ook zijn beste vrienden bleken te zijn. Toen Loeka vier jaar werd ging hij naar de kleuterschool waar hij zich steeds meer ontwikkelde: open, eerlijk en puur.

Loeka stond niet graag op de voorgrond, liever keek hij eerst de kat uit de boom. Was hij vertrouwd met de situatie dan kon hij helemaal los komen en de grappenmaker van het stel zijn.

TWEE HANDEN OP EEN BUIK

Juul en Loeka waren twee handen op één buik. Veel samen spelen en echt schatterlachen om de kleinste dingen, voor elkaar opkomen en goed kunnen delen samen. Vele nachten achter elkaar op Loeka's kamer logeren, blijven kletsen en giebelen totdat ze uiteindelijk in slaap vielen; hele mooie tijden om aan terug te denken.

Loeka zag er graag goed uit, als peuter wist hij al wat hij wel of niet aan deed en deze strijd heeft zijn moeder dan ook maar snel opgegeven. Geen stoere laarsjes, de sokken niet te hoog en niet te laag opgetrokken, het hoorde precies goed te zitten. Hij beschouwde zichzelf graag mooi en stoer, een jonge ijdeltuit met het hart op de goede plaats en een uitgesproken eigen mening, nee was nee en bleef nee bij Loeka.

VOOR EEUWIG LIEVE LOEKA

Na drie jaar kleuteren gaat Loeka naar groep drie, waar hij leerde lezen, schrijven en rekenen. De tekst bij het logo is dan ook met Loeka's eigen handschrift geschreven. Dit zijn de kleine dingen van Loeka zelf, die we als Stichting Loeka graag mee willen nemen.

Op de basisschool was Loeka erg geliefd in zijn klas. Zijn karaktertrekken spraken blijkbaar andere kinderen aan; het stoere durfalletje met een lief, zorgzaam en vrolijk karakter. Opkomend voor zijn maatje in de klas, trouw aan zijn beste vrienden en graag buiten spelend. Loeka had een geheugen van een olifant. De jongen onthield werkelijk alles en zeker als het om onrecht ging. Daar kon hij niet zo goed tegen.

Het was gezellig om voor het slapen gaan nog even te lezen, de dag door te kletsen en dan te eindigen met een dikke knuffel; hoeveel ik van je hou....Deze dagelijkse rituelen in het leven, die we allemaal hebben, zijn het onmenselijke gemis voor zijn ouders en zusje.

Toen Loeka zes jaar was besloot hij om op fietscross te gaan bij FC De Plakpunters. Niet verrassend: Loeka had altijd meer met wielen dan met een bal. Stoer ging hij op zijn baanfiets over het parcours. Hij heeft helaas de nieuwe fietscrossbaan niet meer mogen ervaren, iets waar het gezin wel naar uitkeek.

Net als iedere jongen van deze leeftijd bleek ook Loeka de nodige ondeugd in zich te hebben. Een soort van leedvermaak, maar dan op kinderlijke en onschuldige manier. Prachtig om te zien en te beleven hoe hij dan de grootste moeite had om uit zijn lachstuip te komen.

DE PIJN OM NOOIT TE WETEN HOE ZIJN TOEKOMST ERUIT ZOU ZIEN

Als er over "later als ik groot ben" gesproken werd schetste Loeka het beeld dat hij uitvinder wilde worden. Voor hem was een vrouw niet nodig, samen met een puppy-hondje zou hij in een soort van flat gaan wonen.

Loeka zit net in groep vier en zijn achtste verjaardag is gevierd als bij het binnenkomen van zijn eerste rapport blijkt dat hij een beetje af aan het zakken is; geen normale ontwikkeling bij Loeka. Nu is duidelijk waarom…

Met pijn in het hart zal niemand ooit weten hoe Loeka's wens zou zijn verlopen.
Dit gebeurt toch altijd bij een ander....

Steun ons en word donateur

(Bovenstaande passages komen voort uit een interview met Sraar en Christel Roebbers, ouders van Loeka)